بازاریابی و تجاری سازی صنایع غذایی

مروزه شرکتهای صنایع غذایی با بهره گیری از شیوه‌های مختلف رقابتی و بازاریابی سعی دارند تا حتی الامکان سهم بازار خود را حفظ نمایند. بدین منظور آنها در پی استراتژی های رقابتی و بازاریابی هستند تا بتوانند به هدف خود دست یابند. در این راستا بسیاری از آنها به کاهش قیمت، تمایز محصول، تمرکز بر بازار خاص و یا سایر استراتژیهای رقابتی روی آورده اند.

نگاهی به شاخص‌های کلان عملکرد شرکت ‌های صنایع غذایی نشان می‌دهد که از حدود 4700 شرکت فعال در زمینهء صنایع غذایی‌، 2300 شرکت تقریبا غیر فعال و زیر 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند و400.2 شرکت نیز با 50 درصد ظرفیت به فعالیت مشغول هستند‌.

دلیل این وضعیت علاوه بر صدور مجوزهای بدون توجیه اقتصادی و عملکرد سرمایه گذاران این شرکت‌ها تحت تاثیر موج 20 سال گذشته که انبوهی از شرکت‌های تولیدکننده کالاهایی مانند ماکارونی، پفک و تنقلات کودکان، رب گوجه‌فرنگی و‌… را برجای گذاشت‌، به عوامل دیگری نیز مرتبط است که هر یک از این عوامل در جای خود قابل بررسی است‌.

موفقیت شرکت‌های صنایع غذایی علاوه بر افزایش درجه رقابتی آن‌ها و کاهش هزینه‌های تولید‌، استقرار مدیریت نوین وتولید انبوه و استفاده از صرفه‌های ناشی از مقیاس تولید‌، به بازاریابی خاصی نیز نیاز دارد که با بازاریابی کالاهای دیگر متفاوت است و علاوه بر تازگی مواد غذایی و بهداشت و سلامت مردم‌، باید به نظر مصرف‌کننده توجه شود‌.

همچنین شرکت ‌های صنایع غذایی باید در مصرف‌ کننده ایجاد نیاز کنند و مثلا در ایران که نوشیدنی ‌ها محدود به چای و دوغ هستند‌، از ظرفیت ‌های موجود کشور استفاده کنند تا تنوع نوشیدنی‌ ها را شاهد باشیم‌. توجه به قدرت خرید مردم‌، هدایت یارانه‌ های دولتی به سمت ترویج غذای سالم‌، معرفی هزاران غذای مورد مصرف در کشورهای دیگر و سرعت بخشیدن به فرآیند پخت غذا برای خانواده‌ها و کارکنان شرکت‌ هایی که از لذت پخت غذا محرومند و … از مواردی است که شرکت‌های صنایع غذایی با توجه با آن ‌ها می‌توانند در بازاریابی موفق‌تر باشند و ظرفیت‌ های خالی امروز شرکت‌ های صنایع غذایی را به بازارهای جدید و موفقیت در بازاریابی و فروش تبدیل کنند‌.

مشاوران ارشد پارك بازاریابی ایران با تكیه بر دانش بازرگانی و بازاریابی و همچنین تجربه چندین ساله در حوزه صنایع غذایی آماده همكاری جهت برنامه ریزی و اجرای برنامه بازاریابی، تجاری سازی و برندینگ به شركت های تولیدی و بازرگانی هستند. همكاری با كانون انجمن های صنفی صنایع غذایی از جمله افتخارات پارك بازاریابی ایران می باشد

تحقیقات بازاریابی كیفی

Qualitative Research

تحقیقات بازاریابی كمی

Quantitative Research

برنامه ریزی استراتژیك

Strategic Planing

برنامه ریزی تعالی برند

Brand Management

بخش بندی بازار و مشتریان

Segmentation

هدف گذاری و اولویت بندی بازار و مشتریان

Targeting

جایگاه یابی برند در ذهن مشتریان وبازار

Positioning

به كار گیری ابزار بازاریابی مانند كمپین تبلیغات جهت رسیدن به اهداف

Marketing Mix

اجرا، كنترل و تدوین برنامه سیستماتیك بازاریابی و فروش

P.D.C.A for Sys. Marketing

food,marketing(1)