سهم بازار

اولین سوالی که در فرایند تصمیم گیری بازار پرسیده میشود این است که نقش اول را چه کسی در بازار ایفا می کند و چه کسی بیشترین سهم را دارد.

دومین سوال اساسی این است که چگونه سهم بازار را افزایش دهیم ؟

سهم بازار چیزبسیار مهی است و با توجه به درصد کل فروش یک شرکت در یک دوره زمانی خاص به کل کالای فروش رفته در بازار اندازه گیری میشود . در نظر داشته باشیم که قبل از مشخص کردن نقش اول بازار، محدوده بازار را باید مشخص کنیم .

مشخص است که سهم بازار یک کالای خاص در محدوده ای که شرکت در ان فعالیت دارد مفهوم پبدا میکند. سهم شرکت با توجه به اینکه در چه بازاری فعالیت میکند ( منطقه ای محلی جهانی و…) میتواند به صورت پویا تغییر کند.

دامنه بازار به طور معمول محدوده ویژه ای خواهد بود.

اغلب بازار بنا به محدوده ای که محققین بازار توانایی جمع آوری اطلاعات فروش و سهم بازار را دارند تعریف میشوند. مشکل تاریخی تحقیقات بازار در مورد رقبا بررسی تعداد رقبای موجود در بازار ، تراکم سهم بازار (ترکیبی از سهم بازار سه شرکت رقیب) و داراییهای مجازی رقبای اصلی دارد .

با توجه به پویایی سهم بازار و در مواردی نبودن سرنخ های کافی برای بدست اوردن اطلاعات شرکت را در تحقیقات بازار در مورد رقبا دچار سردگمی و یا عدم تصمیم گیری صحیح و کار آمد بر مبنای واقعیت میکند.
مورد مهم پویایی سهم بازار است. مانند اینکه چه کسی تولیدات جدید را به بازار معرفی کرده و آن را پخش میکند بررسی مدام تحقیق و توسعه .

نکته مهم اینجا است که مزیت رقابتی و بینش رقابتی از توضیح و آگاهی چنین محرک هایی در بازار به وجود میاید.

دانستن اینکه چه کسی بیشتر سهم بازار را دارد ( فکر ثابت ) و با اینکه چه شرکتی تجربه این را دارد که بزرگترین تغییر را در سهم بازار به وجود بیاورد ( فکر پویا. (

تاریخچه تغییر در صنعت به منظور پیش بینی تغییر تولیدات در اینده و راهکارهای جدیدی که بازار معرفی خواهد کرد باید مطاله شود و شرکت هایی که در این مورد از برتری های خاصی برخوردار هستند بررسی میشوند . در حقیقیت آنالیز پویای بازار میخواهد بداند چه کسی ، چه چیزی و در چه زمانی محرک تغییر در بازار است .

هرچند که سهم بازار تنهامعیار برای بررسی رقبا نیست اما همانطور که گفته شده تغییر در سهم بازار شاخص حیاطی برای محیط رقابتی است و در واقع زنگ خطری که شرکت از جانب رقبا احساس میکند.

شاخص های زیر اغلب به عنوان شاخصهای برتر برای اندازه گیری تغییر احتمالی در اینده فروش و سهم بازار استفاده میشوند.
1. سهم ذهنی:
زمانی که شما از مخاطب درمورد اولین نام تجاری که به ذهنش میرسد سوال میکننید ونام خاصی را در مورد کالایخاصی به شما میگوید در حقیقت در مورد سهم ذهنی یک مارک تجاری اطلاعاتی به شما میدهد.این موضوع نشان میدهد که مارک برجسته ذهنی مشتری که از آن آگاه است و بر دیگرنامها تقدم دارد چیست .سهم ذهنی حضور و یادآوری مارک تجاری کالایی خاص است . درتحقیق بازار در مورد رقبا ، سهم ذهنی که رقیب در بازار دارد برسی شده و چگونی ایجادو یا تغییر ان بررسی میشود
2. سهم آوایی : درصد سهم فضا و مکان رسا نه ای که یکنام تجاری از کل سهم رسانه ای در یک صنعت خاص دارا است .این کار اغلب به سادگی ازمبلغ ریالی که صرف تبلیغات میشود قابل اندازه گیری است.
تبلیغات قوی ، درست وبه جا ابزار بسیار مناسبی برای تغییر درصد سهم ذهنی است.
3. سهم تحقیق و توسعه:
هزینه ای که شرکت به نسبت درصد کل صنعت در زمینه تحقیق و توسعه صرف میکند . اینکار پیشگویی دراز مدت در مورد توسعه و تحقیق میزان پیشترقت در کیفیت – تنزیل قیمت وتغییر سهم بازار یک کالای جدید در اینده است . بررسی سهم تحقیق و توسعه رقیب و بررسی روند فعالیت او دیدگاهی در مورد پیش بینی فعالیت اینده رقیب است

موضوع مهم این است که یک تیم مشاوره بازاریابی مجرب، شما را در توسعه و افزایش سهم بازار تان یاری رساند

A magnifying glass focusing on a chart in the business section of the newspaper.

A magnifying glass focusing on a chart in the business section of the newspaper.

                                                                                                                                                                                              به سهم بازار خود بيشتر بیندیشید و كنترل كنید