1 min read

هشدار نسبت به نبود داروهای بیماران پیوند کبد/ «فیبرینوژن» و «بازیلیکسیمب» موجود نیست

رییس تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی گفت: هنوز هیچ درمان قطعی برای جلوگیری و کنترل عارضه کبد چرب در ایران وجود ندارد.

«علی جعفریان» رییس تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه امروزه دارو و تجهیزات پزشکی، چالش مهمی در حوزه پزشکی است، گفت: به دلیل تحریم ها و همچنین از نظر تامین منابع مالی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. هر چند وقت، یک یا چند دارو کمیاب می‌شود؛ حتی داروی ایرانی که قبلا در کشور تولید می‌شد، اکنون به دلیل نبود مواد اولیه با مشکل تولید مواجه شده است.یکی از داروهای مهم و کاربردی در بخش پیوند «فیبرینوژن» است و متاسفانه از چندین ماه پیش موجودی نداشتیم و این مسئله به قیمت جان بیمار تمام می‌شود، چون اگر یک بیمار کبدی مشکل انعقادی داشته باشد و داروی فیبرینوژن در اختیار نداشته باشیم، خطر مرگ خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه داروی فیبرینوژن، جایگزین مناسب و موثری ندارد، گفت: داروی دیگر بازیلیکسیمب است که در بیماران پیوند کبد که نارسایی کلیه دارند کاربرد دارد. در راستای تامین این داروی مهم بارها با سازمان دارو و غذا مکاتبه شده، اما متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم، این در حالی است که  مسئولان این موضوع حیاتی که با جان انسان‌ها گره خورده است را باید مهم قلمداد کنند و در اولویت بگذارند.